donderdag 10 april 2014

Movies: animated fantasy

Als er een genre is waar mijn hart sneller van gaat kloppen dan is het fantasy. Dan heb ik het vooral over films met een magisch sfeertje, zo lekker sprookjesachtig en films die helemaal niets met de werkelijkheid te maken hebben. Ik heb dan ook een hele rits aan films gezien waar het stempel 'kinderfilm' op zit. Like I care, er schijnen ook brony's te bestaan (bro's who love pony's aka mannen die fan zijn van my little pony) dus dan mag ik ook kinderfilms kijken en naar hartenlust meezingen met Disney nummers. Vooral animatiefilms scoren bij mij hoog. Mijn ultieme animatie fantasyfilms van de laatste jaren op een rijtje: 

Rise of the Guardians (2012)

Love, Love, Love deze animatiefilm over de 'guardians' die samen moeten werken tegen de duistere Boogeyman die de aarde probeert te ruïneren en de onschuldigheid van kleine kinderen probeert af te pakken. De guardians zijn niemand minder dan de kerstman, de tandenfee, de paashaas, de zandman en Jack Frost. Inclusief komische kersthelpertjes, sneeuwyeti's en kerstman met Russisch accent. Prachtig gemaakt, met oog voor detail en de paaseitjes op voeten zijn ultiem schattig


Frozen (2013)

Yes Disney! Ik ben gek op Disney, oh de goede oude tijd van de videobanden, de complete collectie van Disney hadden we thuis. Gelukkig zit de Disney studio niet stil en kwamen ze in December met 'Frozen'. In deze fijne familiefilm moet Anna op zoek naar haar zus Elsa die het hele land onder een pak ijs heeft verstopt. Ze wordt vergezeld door de hilarische sneeuwpop Olaf en ijshakker, Kristoff en zijn eland Sven. In deze film zitten weer ouderwets veel meezing liedjes!

Brave (2012)

Nog een vrij recente film van Disney over de schotse prinses Merida die alles wil behalve zich aanpassen aan de regels van haar moeder, als een prinses wil ze zich niet gedragen. Wanneer ze een foute beslissing neemt door met een heks in zee te gaan, moet ze bouwen op haar dapperheid en haar schietkunsten om de vloek ongedaan te maken. Dit dametje met de enorme bos rode krullen heeft een lekker woest uiterlijk, is lekker rebels en tenminste niet zo standaard Disney blond. Lekker schots accentje ook!

Tangled (2010)

Tangled zag ik een hele tijd geleden met vriendin Kim, die ook gek is op dit soort films. We woonden toen nog samen en hebben deze fijne film meerder keren gezien. We hebben ons elke keer kapot gelachen om kameleon pascal en het paard van de koning. Wederom een productie van de Disney studio's die eigenlijk een versie van het oude sprookje 'Rapunzel' vertelt. Rapunzel zit opgesloten in een toren, totdat ze op een dag onverwachts bezoek krijgt van dief, Flynn Rider. Ze overtuigd hem haar te bevrijden en mee te nemen op avontuur met alle hilarische gevolgen van dien. Doe mij zulk prachtig lang blond haar.

Up (2009)

Als je deze inmiddels bijna klassieker nog niet gezien hebt dan adviseer ik je dat heel snel te gaan doen, tenzij je een pesthekel aan grappige en schattige animatiefilms hebt. Up gaat over de verbitterde meneer Fredrickson. Ooit had hij plannen om met zijn vrouw naar Zuid-Amerika te gaan en 'paradise falls' te bezoeken. Maar als zij overlijdt blijft hij alleen en zonder dromen achter. Als hij naar het verzorgtehuis wordt gestuurd besluit hij actie te nemen en met huis en al naar Zuid-Amerika te vertrekken. Helaas neemt hij ook per ongeluk padvinder Russel mee in zijn vliegende huis. Deze fantastische animatie van Pixar laat je lachen en huilen.

Uiteraard in mijn lijst met animaties eindeloos veel langer maar als ik al mijn favoriete hier neerzet dan zit ik met Pasen nog te tikken. Mocht je Shrek, Madagascar, Finding Nemo of Despicable me nog nooit gezien hebben (een of geen van de delen) en fan zijn van dit genre dan weet je wat je te doen staat. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten