woensdag 16 april 2014

Paleo

Sinds ik op mezelf woon, eet ik wel gezonder maar dat komt omdat ik gewoon probeer geen snacks in huis te halen. Ik ben dan ook tijdens mijn studententijd 8 kilo kwijtgeraakt puur en alleen door gezonder te eten. Maar ik ben er nog lang niet, ik moet en zal gespierder en fitter worden. Aangezien ik al een week of twee probeer koolhydraat-arm te eten, maar het hele principe nog niet echt onder de knie kan krijgen, heb ik het boek 'The Paleo Diet', aangeschaft van de Amerikaanse professor Lorain Cordain. 

Het boek beschrijft duidelijk wat het idee is achter het paleo dieet, waar het vandaan komt, waarom het beter is dan ieder ander dieet en er staan recepten en maaltijd plannen in om je een beetje op weg te helpen. Ik moet zeggen dat het boek makkelijk weg leest maar wel heel Amerikaans is. Het lijkt mij namelijk niet dat de gemiddelde Amerikaan elke dag cornflakes, pizza en Mcdonalds eet. Vervolgens wordt dit dieet vergeleken met het paleo dieet waarbij je alleen groent, fruit en mager vlees eet. Dan pak je ook wel twee uitersten, maar goed de principes zijn duidelijk:

-Paleo betekent dat je eet zoals onze voorouders aten: mager vlees (want wilde beesten werden vroeger niet vetgemest met granen e.d., vis, groente (uitgezonderd peulvruchten), veel vers fruit en noten en zaden. Eigenlijk is het dus een beetje boel het jagers en verzamelaars idee. Melk en yoghurt mag ook niet want blijkbaar was het vroeger lastig om een wilde koe te melken.

- Het overgrote deel van dit dieet bestaat uit eiwitten en vetten en in minder mate koolhydraten. Met vetten worden hier de goede vetten bedoeld. Dit zijn de onverzadigde vetten en omega 3 vetzuren. teveel omega 6 vetten (meervoudig onverzadigd) zijn weer niet goed omdat deze de goede eigenschappen van omega 3 vetzuren opheffen. Een balans tussen de twee wordt aangeraden. 

-Vlees, vis, fruit en groente zijn rijk aan eiwitten, goede vetten, vitaminen en mineralen die in het hedendaagse voedsel veel ontbreken. Veel van het voedsel van tegenwoordig is veel te bewerkt en er wordt teveel troep aan toegevoegd. De oermens is ook niet groot geworden met donuts, drop, chips, brood met kaas en een glas wijn. 

- Met paleo tel je geen calorieën en zul je niet snel teveel eten omdat de producten die je wel eet je snel een verzadigd gevoel en langdurige energie geven. Al het voedsel heeft namelijk een lage glycemische index waardoor het eten langzaam door het lichaam verbrand wordt. Je eet en drinkt zoveel je wilt. 

Ik vindt het allemaal vrij aannemelijk klinken, misschien een ietwat extreem idee maar ik sta altijd open voor een nieuwe uitdaging. Buiten dat feit om heb ik ook vernomen dat deze manier van leven uitstekend te combineren is met krachtsport vanwege de grote hoeveelheid eiwitten die je elke dag binnen krijgt. Nou ben ik geen bodybuilder en aspireer ik een soortgelijk lichaam ook niet maar het kan geen kwaad om te kijken wat voor invloed deze manier van eten op mijn lichaam heeft. Happy hunting!
Heb je interesse in paleo? Hier vind je een lijst met toegestane producten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten