donderdag 17 april 2014

Paleoday


Gister heb ik oprecht geprobeerd de hele dag namens het 'paleo principe' te eten. Dat ging me best aardig af. Alleen aangezien paleo ook meteen van je vraagt de duurste ingrediĆ«nten uit de supermarkt in je mandje te stoppen, probeer ik zoveel mogelijk te 'recyclen'. Als ik een salade maak en er is nog van over, eet ik het de volgende dag. Vlees koop in in de bonus en dat vries ik in, fruit wat ik bevroren kan kopen, gooi ik door een smoothie. Het is jammer dat ik niet dicht bij een markt woon maar misschien moet ik anders ook gewoon een keer naar de Albert Cuyp markt fietsen om daar mijn fruit en groenten in te slaan. Wil je zien wat ik gister heb gegeten? 

ontbijt

Smoothies als ontbijt vind ik een beetje tricky. Soms vullen ze heel goed, soms krijg ik vrij snel weer trek. Ik eet graag een banaan maar ik heb wel het idee dat ik deze vrucht relatief snel verbrand. Paleo geeft dan ook de voorkeur aan bessen. De blauwe bessen, frambozen, cranberries enzovoort. Ik denk dat ik nog een beetje moet kijken aan wat voor een soort smoothie ik de voorkeur geef. Gister at ik voor ontbijt ook een keer geen havemout maar een verzameling van eten, namelijk: een halve mango, een handje gedroogde cranberries, walnoten en twee gekookte eieren. Ik was er erg mee in mijn nopjes in ieder geval.

Lunch & avondeten

Oke deze maaltijd is nog steeds het lastigste om correct in te vullen aangezien je niet zoveel wilt overlappen met je avondeten. Teveel hetzelfde eten en het komt je je strot uit op een gegeven moment. Ik denk dat ik fruit en salades, vlees en vis zoveel mogelijk moet afwisselen hier. Desnoods maak ik een omelet met kip voor lunch. Ik kan eten op een bepaalde manier alleen volhouden als het een beetje spannnend en uitdagend blijft, je eet ook niet elke dag, jaar in jaar uit dezelfde bruine boterham met kaas toch? Gister leek mijn lunch op mijn avondeten, namelijk een salade met tartaar, en als avondeten dezelfde salade met varkenskarbonade. Ik vond het best aangezien ik mijn eten snel naar binnen moest schuiven vanwege werk. 

Snacks

Het mooie van paleo is dat je zoveel mogelijk van alles mag eten als je wilt, en aangezien ik gek ben op fruit komt me dat dus goed uit. Maar de hele dag jezelf vol proppen met fruit dat gaat ook snel vervelen en op bepaalde punten heb je daar soms zelfs genoeg van. Zodoende wissel ik fruit als snack af met tomaatjes, wortels, komkommer noten, avocado's en soms zelfs gewoon een gekookt ei. Een beetje creativiteit is hier absoluut op zijn plaats. 

Het klinkt misschien alsof je heel weinig mag en kan met paleo maar bedenk je even hoeveel soorten groenten, fruit, noten, vis- en vleessoorten en zijn. Verder als je een beetje handig bent in de keuken kun je de lekkerste combinaties maken. Zo was ik van plan om vanavond geglaceerde kippendijen met honing, geroosterde groene asperges en zoete aardappelchips te maken, je gaat me niet vertellen dat dat niet lekker klinkt;).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten