maandag 24 maart 2014

Bye Bye Carbs!

Ik doe niet aan diëten. Ik ben ervan overtuigd dat het zinloos is om tijdelijk heel gezond te eten en dan te denken: 'zo die kilo's zijn er af, laten we de snoep, chips, taart en pizza's weer uit de kast trekken'. Daarnaast ben ik ook gek op eten, vooral op pasta's, broodjes, taart, snoep, kaas, en andere gezonde dingen maar gelukkig ook op groente en fruit. Dank jullie ouders dat jullie me een goede 'voeding opvoeding' hebben gegeven. Ik heb dan ook een pesthekel aan mensen die bij alles zeggen: 'dat lust ik niet' en 'gatver' zonder het desbetreffende stuk voedsel of drankje geprobeerd te hebben. Niet dat ik mensen nu wil beledigen maar als je zo in elkaar steekt dan nodig ik je bij deze vast niet uit voor het avondeten.

Ongeveer twee jaar geleden begon Roos, een vriendin van mij aan een nieuwe levensstijl, genaamd koolhydraat vrij leven. Terwijl iedereen aan het witte stokbrood met Franse kaas zat gedurende een vakantie met vriendinnen in Frankrijk, at zij 's ochtends groente, eieren en gehakt. Daarnaast sportte (en nog steeds) ze fanatiek en ging ze ook vakantie door met hardlopen, burpees en squatten. Diep respect had ik daar voor, maar er zelf aan beginnen? No way Hosee! Na een tijd (en nu nog steeds) zag ze er  fantastisch uit. Afgetraind en fit maar nog steeds vrouwelijk. Roos vertelde me dat ze ook een stuk blijer is met zichzelf sinds ze gezond eet en leeft. Dat betekent uiteraard niet dat ze helemaal niets ongezonds meer eet of drinkt, jezelf soms wat gunnen mag best. Zodra er tijdens een etentje taart op tafel komt slaat ze het echt niet af;).
Lies,Roos, Mo en ik twee jaar terug op Knus festival, check die strakke buik!

Nu ik zelf bezig ben met mijn zomerproof challenge ben ik mij iets meer in deze levenstijl gaan verdiepen. Het lijkt misschien extreem om jezelf bepaalde voedingsmiddelen te ontzeggen, aan de andere kant is er niets mis mee om jezelf te verdiepen in goed en gezond voedsel en daarmee een gezondere levensstijl aan te nemen. Het komt er eigenlijk op neer dat je alleen koolhydraten eet met een lage glycemische index. Koolhydraten die langzaam door je lichaam worden afgebroken zijn beter voor je dan 'snelle' koolhydraten zoals wit brood en pasta (als je er iets meer over wilt lezen, verwijs ik je graag hier naar toe). Verder eet je veel groente en fruit. Mocht je net als ik verslingerd zijn aan pasta, volkoren pasta is wel goed voor je, net als quinoa en bulgur. Vlees en vis hoef je uiteraard ook niet weg te laten zolang je vlees eet wat mager is (kip, rund). Boosdoeners zijn vooral brood, witte pasta, aardappels en bepaalde soorten rijst. 

Ik heb van Roos een lijst gekregen met voedingsmiddelen die gegeten mogen worden (geloof me dat zijn er heel erg veel, dus keuze zat) en een opzet over wat deze levensstijl precies inhoudt en ik sta te trappelen om ermee te beginnen. Mocht je dus een beetje in de gaten willen houden wat ik zoal eet en of het me een beetje lukt, volg me alsjeblieft ;). 


Resim hosting: UploadEdit.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten